Analýza tváření: Automobilové plechové díly

Co je analýza deformací po tváření?

Argus Muster

Analýza tváření je proces vyhodnocování stavů tváření a povrchových deformací plechových součástí po lisování. Před tvářením se plechové polotovary označí elektrochemickým leptáním nebo laserovým značením, a to buď pravidelnou kruhovou mřížkou, nebo bodovým vzorem. Během procesu tváření se kruhy nebo tečky deformují s povrchem polotovaru, a mění tak svůj tvar na elipsy. Po procesu tváření se průměry elips měří ručně nebo automaticky, aby se určily hlavní a vedlejší změny tvaru (deformace). Orientace hlavní a vedlejší deformace popisuje stav lokálního povrchu po tváření.

Hodnoty povrchové deformace se po měření porovnají s křivkou mezní tvářitelnosti (FLC)

Po měření se hodnoty povrchové deformace porovnají s křivkou mezní tvářitelnosti (FLC – Forming Limit Curve) (viz křivky v diagramech níže) v diagramu mezních deformací (FLD). FLC je soubor údajů o parametrech materiálu, který popisuje maximální tvářitelnost materiálu plechu ve vztahu k jeho podmínkám tváření.

Hodnoty dat deformace nad FLC indikují přetvoření s rizikem selhání plechového dílu.
Pokud jsou všechny datové body, se zohledněním určité bezpečnostní rezervy, pod FLC, proces tváření obvykle nevede k prasknutí plechů.

Hodnoty dat deformace nad FLC indikují přetvoření s rizikem selhání plechu. Pokud jsou všechny datové body, se zohledněním určité bezpečnostní rezervy, pod FLC, proces tváření obvykle nevede k prasknutí plechů.

ZEISS INSPECT Correlate
ZEISS INSPECT Correlate

ZEISS INSPECT Correlate

ZEISS CORRELATE vám umožní analyzovat dynamické chování součástí, jako jsou posuny, rotace nebo změny úhlu. Intuitivní ovládání a praktické funkce softwaru vás optimálně podporují ve vašich 3D kontrolních aplikacích.

Karoserie vozidla

Kde se používá analýza deformací po tváření?

Analýza deformací při tváření plechů se používá především v automobilovém průmyslu při vývoji plechových dílů, při zkouškách nástrojů a při řešení problémů ve výrobě.
Během vývoje plechových dílů se výše popsána analýza používá k ověření numerických simulací tváření a ke zjištění nadměrného protažení a nežádoucího toku plechových polotovarů v lisovacím nástroji. Kromě toho lze určit a analyzovat zvrásnění a tendenci k praskání.

Během testování nástrojů se iterativně optimalizuje tvar tvářecích nástrojů tak, aby vznikl správný tvar součásti. Analýza deformací při tváření kontroluje, zda proces tváření zůstává v mezích tvářitelnosti zvoleného materiálu.

Pokud se při sériové výrobě objeví prasklé plechy, slouží analýza k pochopení a vyřešení základních výrobních problémů. Porovnání měření prasklého plechu s měřením mezního vzoru před zahájením výroby ukazuje opotřebení nástroje a problémy s materiálem.

Fotogrammetrie

Jak funguje systém pro optickou analýzu deformací ARGUS?

Systém ARGUS pro analýzu deformací plechových součástí po procesu tváření optimalizuje proces tváření plechů. Pro automatickou optickou deformační analýzu se plechové polotovary označují pravidelným bodovým vzorem s roztečí bodů 1 mm, 2 mm nebo 3 mm v závislosti na tvaru a poloměrech dílu. Po tváření je plechový díl vyfotografován ruční kamerou ARGUS z různých úhlů pohledu. Ze všech pořízených snímcích jsou matematicky odvozeny 2D souřadnice všech bodů a přepočítány na 3D souřadnice podle principů fotogrammetrie.

  • 3D síť mraku bodů
  • Hlavní deformace
  • Hlavní deformace se směry protažení
  • 3D síť mraku bodů
  • Hlavní deformace se směry protažení

Hlavním výsledkem je 3D mračno bodů, které se skládá z tisíců bodů a představuje 3D povrch plechového dílu. Vyhodnocením relativní vzdálenosti mezi body a výpočtem lokálního tenzoru rovinné deformace se určí hlavní deformace s jejich odpovídajícími směry. Protože měření se provádí s tisíci měřicích bodů, získá se výsledek měření celého povrchu se všemi hodnotami deformace. Integrovaný software automaticky generuje mezní diagram tváření (FLD) na základě mezní křivky tvářitelnosti (FLC) a naměřených údajů o deformaci. To uživateli usnadňuje interpretaci výsledků deformační analýzy. V současné době se touto měřicí metodou úspěšně analyzují jak malé součásti o velikosti několika centimetrů, tak i celé boční stěny vozidel.


Sdílejte tuto stránku