
Souosost
Tolerance polohy u rotujících součástí
Dodržování polohových tolerancí, jako je souosost, je nezbytné pro hladký chod rotujících součástí. Již nejmenší odchylky mohou způsobit poškození otěrem a poruchy během provozu. Měřicí zařízení kontrolují, zda byly dodrženy výrobní tolerance.
Důležitá fakta o souososti
Technické termíny souosost (koaxialita) a soustřednost (koncentricita) patří do skupiny tolerancí polohy. Omezují však také přípustné odchylky tvaru. Souosost je velmi důležitá u rotačně symetrických dílů, jako jsou hřídele, ozubená kola, klikové a vačkové hřídele. Souosost udává, jak se několik součástí, které jsou uspořádány podél osy, chová ve vztahu k referenčním prvkům. Kontroluje, zda odchylky tvaru a polohy stále splňují požadavky. Toleranční pole a tolerance pro souosost jsou definovány v normě DIN EN ISO 1101.
Příklad: Kolem osy se má otáčet několik válců o různých průměrech. Pro lepší představu o souososti si představte úzký válec o průměru 0,3 mm. Tento válec, jehož osa se shoduje s referenční osou, je tolerančním polem pro souosost. Osa tolerovaného válce musí být v tomto tolerančním poli 0,3 mm. To samozřejmě platí i pro ostatní válce součásti v závislosti na požadavcích. Pokud jsou osa a referenční osa od sebe vzdáleny více než 0,15 mm, je souosost považována za nevyhovující toleranci.
Dodržení maximální souososti je zásadní pro stabilitu souosého dílu. Pokud se osa otáčení pouze jedné části neshoduje co nejpřesněji s celkovou osou otáčení, může se vačkový hřídel během provozu zlomit. Díl již nelze vyměnit, pokud se osa otvoru odchyluje od definované ideální polohy o více než maximální hodnotu. Příčiny překročení souososti jsou:
- Chybné upnutí součásti
- Povolení držáku nástroje
- Vibrace stroje
Aplikace a průmyslová odvětví
Souosost má důležitou úlohu při výrobě hnacích hřídelí. Koaxiální šnekové převodovky vyrábějí společnosti zabývající se technologií pohonů. Tato ozubení slouží jako pohon dopravních systémů. Vačkové a klikové hřídele jsou komponenty používané v automobilové výrobě. Turbodmychadla se skládají z průběžného hřídele s montážním bodě pro hnané kolo a pro hnací kolo. Musí mít přesnou souosost, protože hřídel se otáčí extrémně vysokou rychlostí. Rotory jsou komponenty, které se montují do strojů a agregátů. Souosost je rovněž důležitá pro jejich výkon.
Souosost a výrobní metody
Společnosti, které vyrábějí souosé obrobky s nejpřísnějšími tolerancemi, často používají válcové soustružení na vysoce přesných CNC soustruzích. Vyrábějí radiální, radiálně odstupňované a nepravidelně tvarované hřídele. Výroba ozubených kol však je pro válcové soustružení zvláštní výzvou. Ozubená kola se frézují z primárního materiálu příčně k ose. Pokud není správná hloubka frézování, a tedy ani souosost, je narušen hladký chod hnacího hřídele. Dodržení souososti hraje významnou roli také při obrábění vnitřních válců. Obrábění probíhá na speciálních vrtacích a frézovacích strojích, ve kterých je obrobek během procesu upnut.