Sportovní brýle pro novou generaci běžců: Běžecké sluneční brýle Nike Vision Vaporwing

Společnosti Nike Vision a ZEISS daly hlavy dohromady a vytvořily sportovní sluneční brýle pro opravdové běžce.

Tyto sportovní sluneční brýle se mohou pochlubit perfektní symbiózou obrub a čoček. V úzké spolupráci se společností ZEISS se Nike Vision podařilo vyvinout revoluční sluneční brýle pro běžce, kteří do běhu dávají vše. Tyto sluneční brýle běžcům umožňují plně se soustředit na svůj sportovní výkon. LEPŠÍ VIDĚNÍ chtělo vědět více. Na téma vývoje slunečních brýlí Nike Vision Vaporwing jsme se pobavili s designery společnosti Nike Vision, Carlem Allenem a Vincentem Faivre d'Arcierem, a Florou Schierano ze společnosti ZEISS. 

LEPŠÍ VIDĚNÍ: Na nových slunečních brýlích Nike Vision Vaporwing určených pro sport nás okamžitě zaujal výrazný a novátorský design. Povíte nám, jak vývoj těchto brýlí probíhal?

Carl Allen (Nike Vision): Začalo to studiem a usilovnou snahou porozumět tomu, co sportovci opravdu potřebují. Po dlouhých hodinách a dnech studia jsme si uvědomili, že výroba oční optiky dnes není schopna držet krok s neustále se vyvíjejícími potřebami sportovců. Pochopili jsme, že abychom byli schopni dosáhnout vyšších úrovní výkonu oční optiky, bude zapotřebí změnit způsob, jakým jsou brýle vyráběny. První na řadu přišly čočky. Museli jsme začít od píky a zapomenout na vše, co jsme o čočkách a jejich výrobě věděli. Jen tak jsme mohli přijít s tímto průkopnickým konceptem. Naším cílem bylo smazat rozdíl mezi brýlovou obrubou a čočkami, pomysleli jsme si: co kdyby se čočka stala obrubou a naopak? Hlavním účelem oční optiky je pro nás ochrana a výkon, a proto bylo velice důležité dokázat čočky protáhnout, co nejdál to půjde, a poskytnout tak co největší krytí, díky kterému se sportovcům poběží co nejlépe a umožní jim zcela se soustředit na svůj sportovní výkon.

LEPŠÍ VIDĚNÍ: Byly tyto sportovní sluneční brýle vyvinuty výhradně pro běžce nebo je mohou nosit také ostatní sportovci? Je možné je např. používat jako běžné sluneční brýle? 

Vincent Faivre d'Arcier (Nike Vision): Čočky byly vyvinuty se zřetelem na běžce, to však neznamená, že brýle nelze použít při jiných sportech vyžadujících maximální krytí a ochranu. Brýle lze samozřejmě používat také pro běžnou ochranu před sluncem.

LEPŠÍ VIDĚNÍ: Které inovace tyto čočky sdílí s produkty společnosti ZEISS? A co bylo u těchto nových čoček ZEISS pro společnost Nike Vision vyvinuto navíc?

Flora Schierano (ZEISS): Společnost ZEISS se bez ohledu na sportovní disciplínu či světelné podmínky vždy angažovala ve vývoji novinek, které sportovcům pomáhaly dosáhnout lepších výkonů. Spolupráce s firmou Nike Vision na vývoji nových slunečních brýlí Nike Vision Vaporwing byla jedinečná v několika ohledech.

Společnosti ZEISS se podařilo přetransformovat inovativní design do opravdových brýlových čoček s precizními optickými vlastnostmi a ostrým viděním. Zaměstnanci společnosti ZEISS, kteří byli pověření nalezením vhodného řešení, utvořili tým odborníků z oblasti optiky, očního lékařství, výroby a dalších a své nápady dále konzultovali s ostatními odděleními, např. s obchodní skupinou průmyslové metrologie. Zatímco 98 % slunečních brýlí je vyráběno z již existujících forem, týmy společnosti ZEISS v Německu a Itálii vyvinuly metriku nové formy určené pro oční optiku Nike Vision – od nuly vytvořili formu, která se měla co nejvíce přibližovat optické dokonalosti. Vytvořením takovéto formy bylo rovněž dosaženo minimálního odpadu, který při běžné výrobě s použitím již existující formy vzniká (při ořezávání konečného produktu), jelikož čočky z formy vyjdou ve svém konečném tvaru.

Po výrobě byla forma naleštěna technologií řezání diamantem, která se používá při leštění zvláště přesných optických povrchů a která díky odstranění všech nedostatků ve formě zajišťuje tak malé zkreslení, jak je jen možné. Od týmu společnosti ZEISS bylo v rámci tohoto pracného procesu vyžadováno formu vyřezat tak, aby odpovídala geometrickým rozměrům slunečních brýlí. Pro vyladění parametrů a výpočtů k dokonalosti finálního produktu bylo zapotřebí více než 30 korekcí.

Návrháři oční optiky byli po desetiletí nuceni řídit se přísnými optickými normami 0,09D pro sluneční brýle, které je u optických ploch prémiových produktů nutily používat pouze jednoduché sféry a torické plochy. Společnost ZEISS zpracovala pokročilý, netradičně tvarovaný design a přijala výrobní techniky vyvinuté pro oční lékařství a výrobu přesné optiky, aby u všeobecných, komplexně tvarovaných povrchů dosáhla optického výkonu 0,06D. Díky této získané „svobodě“ se kreativní tým společnosti Nike Vision mohl soustředit zároveň na vyladění dosednutí, aerodynamiky a estetičnosti této nové řady prémiových brýlí pro sportovce bez nutnosti ústupků z oblasti optického výkonu.

Sportovní sluneční brýle Nike Vision Vaporwing

Sportovní sluneční brýle Nike Vision Vaporwing

Tento revoluční výrobní proces u oční optiky ještě nebyl nikdy použit, ale ve výrobě oční optiky se od nynějška zcela nepochybně stane standardem.

LEPŠÍ VIDĚNÍ: Jak dlouho vývoj těchto sportovních slunečních brýlí trval?

Vincent Faivre d'Arcier (Nike Vision): Od prvního náčrtu po vyrobení konečného produktu uplynuly více než dva roky. Byli jsme nuceni přehodnotit náš pohled na oční optiku. Museli jsme zapomenout na vše, co jsme o čočkách a jejich výrobě věděli. Jen tak jsme mohli začít z ničeho a přijít s tímto průkopnickým konceptem. V době, kdy jsme začínali, jsme ani nevěděli, zda se tento produkt bude dát vyrobit.
V té době pro nás byly nejdůležitější částí obrub čočky, na které jsme se soustředili. Našim cílem bylo smazat rozdíl mezi brýlovými obrubami a čočkami, pomysleli jsme si: co kdyby se čočky staly obrubou a naopak?
Hlavním účelem oční optiky je pro nás ochrana a výkon. Z tohoto důvodu bylo tak důležité čočky protáhnout, co nejvíce to šlo. Díky tomu bylo dosaženo maximálního krytí, které běžcům a ostatním sportovcům umožňuje soustředit se jedině a pouze na dosažení mimořádného výkonu.


LEPŠÍ VIDĚNÍ: Jak k této spolupráci mezi společnostmi Nike Vision a Marchon, která je výrobcem obrub, došlo?

Carl Allen (Nike Vision): Nike Vision se společností Marchon spolupracuje na výrobě řady oční optiky zvané Nike Vision již léta. Vycházíme z našich odborných znalostí z tohoto odvětví. Tento konkrétní projekt vznikl z touhy dát sportovním brýlím zcela novou podobu. Cílem bylo ze společnosti Nike Vision učinit průkopníka v oblasti oční optiky stejně, jako je průkopníkem také v oblasti sportovní obuvi a oblečení.

LEPŠÍ VIDĚNÍ: Co odlišuje excelentní sportovní oční optiku od pouze dobré sportovních oční optiky?

Carl Allen (Nike Vision): Ostrost čoček, krytí, správná hmotnost (lehkost) a nesmíme zapomenout ani na psychologický aspekt. Našim přáním bylo, aby se běžci a ostatní sportovci, když si tyto brýle nasadí, cítili jako superhrdinové a získali tak jistou psychologickou výhodu.
Také jsme chtěli, aby běžci při běhu zapomněli, že na sobě vůbec nějaké brýle mají – ostrost čoček, správná hmotnost a způsob, jakým sedí: tyto faktory dohromady utváří obruby, které vaši tváři perfektně padnou. Součástí rovnice jsou rovněž nulové zamlžení a maximální ventilace. Nulové rozptýlení znamená, že se můžete plně soustředit na běh.

Na této webové stránce používáme cookies. Cookies jsou malé textové soubory, ukládané webovými stránkami na vašem počítači. Cookies jsou široce rozšířené a pomáhají stránky optimalizovaně prohlížet a zlepšit. Používáním naší stránky prohlašujete, že jste s tím srozuměni. více