Pomozte, potřebuje moje dítě brýle?

Proč je tak důležité, aby batolata a děti podstupovaly pravidelnou oční prohlídku.

Tak jako dospělí i děti vnímají 80 % prožitků vizuálně. Proto má ostré vidění pro vývoj dítěte podstatný význam. Co by rodiče měli vědět před tím, než poprvé navštíví oftalmologa nebo profesionálního optika? Projekt LEPŠÍ VIDĚNÍ vám poskytne několik tipů na hledání perfektního řešení pro malé uživatele brýlí.

První oční test

Pomozte, potřebuje moje dítě brýle?

I když to zní zvláštně, nikdy není příliš brzy na vyšetření dětských očí. Zjištění, zda dítě má nebo nemá zhoršené vidění, není vždy snadné. Předtím, než rodiče odhalí nějaké problémy s viděním, zaznamenají, že dítě má potíže při chůzi. Batolata a malé děti nejsou schopny zjistit nebo sdělit jejich defekt. Dokonce i starší děti mají omezenou schopnost rozlišovat ostrý obraz od rozmazaného. Rodiče obvykle zjistí zrakové problémy teprve tehdy, když se zraková ostrost dítěte sníží až o více než 60 %. Čím dříve se však zhoršení zraku dětí a batolat začne korigovat, tím bude korekce lepší a úspěšnější. Mějte na paměti, že vidění oběma očima se může plně vyvíjet jedině tehdy, když je obraz na sítnici obou očí stejně ostrý. Podobně, jak se učí chodit a mluvit, se batolata a malé děti učí vidět na základě vlastních činností. To se však v případě zraku děje daleko dříve, protože od prvního okamžiku, kdy novorozenec otevře oči, začíná jeho zrakové vnímání.


Děti by mely prodělat první zrakový test v prvních deseti dnech života. Časná korekce zrakových problémů v době, kdy oko ještě není úplně vyvinuto, bývá úspěšnější než v pozdější době. Navíc určitá zraková postižení, která nelze později korigovat, se mohou minimalizovat nebo úplně odstranit, jestliže jsou zjištěna a léčena v začátcích.


Obzvláště předčasně narozené děti mívají často zraková postižení kvůli kratší době vývoje v děloze matky. Proto by se zraková ostrost měla vyšetřit ještě v době, kdy je kojenec ještě v inkubátoru. V případě novorozenců a malých dětí se vyšetření provádí s použitím objektivní procedury zvané skiaskopické měření zrakové ostrosti, při němž lékař vkápne kapku atropinového derivátu do oka dítěte. Uvedená látka rozšíří zornici a znemožní akomodaci (akomodace je schopnost oka zaostřovat vidění tak, aby se různě vzdálené předměty zobrazovaly na sítnici ostře), což lékaři dovolí identifikovat jakákoli potenciální zraková postižení. Poté se mohou pro předčasně narozené děti, novorozence a batolata předepsat brýle nebo dokonce i kontaktní čočky. Zhotovování speciálních brýlových obrub a čoček je nyní proveditelné i pro nejmenší tvářičky; profesionální optici některé z takových brýlí zhotovují dokonce individuálně.


Po prvním vyšetření by rodiče měli chodit se svým dítětem na pravidelné kontroly – ideálně jednou za rok. Rodičům se také doporučuje, aby dětem prohlíželi oči a pozorovali jejich zrakové chování. Jestliže zpozorují nějaké změny, jako je šilhání, časté mnutí očí, nedostačující oční kontakt, šedý zákal, mrkání, případně u dětí školního věku držení papíru příliš blízko očí při čtení nebo psaní, jakož i nesprávné opisování z tabule, měli by takové poznatky konzultovat s oftalmologem.

Vyhledání oftalmologa a profesionálního optika

Podobně jako volba pediatra by se měli oftalmologové a optici vyhledávat pečlivě se zřetelem na to, jak ošetřují malé a větší děti.

Vždy posuzujte, do jaké míry je lékař nebo optik přátelský vůči dětem a jaké zkušenosti s péčí o zdraví dětí má. Není nic horšího, než když terapeut vyvolává v dětech strach. Brýle by se nikdy neměly dětem „vnucovat“ jako něco špatného nebo zatěžujícího. Naopak zdůrazňujte, že brýle jsou skvělou věcí! Brýle mohou dokázat zázraky: najednou můžete skutečně vidět i maličké detaily.

K přátelskému a příjemného přístupu k dětem patří také vyšetření u specialisty, které je zřejmě rozhodujícím faktorem. Ujistěte se, že takový specialista nejdříve provádí přátelské a dětem přístupné, avšak úplné počáteční posouzení (anamnézu). Tak, jak se to provádí v případě dospělých, profesionální optik by s vámi i s vaším dítětem měl mluvit konkrétně o situacích, v nichž se zrakové problémy obvykle projevují, o situacích, ve kterých bude dítě potřebovat brýle nejvíce, zda je dítě velmi aktivní, baví je sportování, hodně čte (včetně čtení v posteli za večerního šera)… Čím konkrétněji se budete vy i vaše dítě vyjadřovat o těchto denních zvyklostech, tím lépe se bude dařit výběr a seřizování zrakové pomůcky.

Profesionální optik by si měl vyhradit dostatek času a trpělivosti na konzultaci s vámi a vaším dítětem. Při výběru brýlové obruby naslouchejte tomu, co by si dítě přálo. Předejděte jakémukoli nucení – v ideální situaci by chlapeček nebo holčička měl/měla brýle přijmout a sám/sama si je nasadit.

Vyžádejte si podrobné informace o povrchových úpravách brýlových čoček, jako jsou vrstvy pro zvýšenou tvrdost nebo antireflexní vrstvy. Tyto přídavné vrstvy nemusí výšit cenu o mnoho, při tom však mohou prodloužit trvanlivost a životnost brýlí – a učinit vidění vašeho dítěte příjemnějším. Hledejte brýlové čočky, které jsou odolné proti rozbití, a obruby s pružnými koncovkami a nosními můstky, jež jsou pro děti bezpečné.

Povšimněte si prosím, že někteří profesionální optici mají pro vás zvláštní nabídky předplatného na dětské brýle, jejichž výhody můžete využít: „Brýle, které rostou s vámi“. Tyto nabídky poskytují možnost pokračovat v opatřování nových brýlí, když odrůstají starým brýlím – za pevně stanovenou cenu. Využijte výhody udržovacích a záručních nabídek a prohlídek dětských brýlí. Profesionální čištění nebo prohlédnutí brýlí, jakož i kontrola, zda brýle pasují správně, plus nějaká nezbytná oprava jsou velmi užitečné úkony, a to obzvláště pro aktivní děti, které také prodlužují životnost brýlí.

Malé zrakové hry pro děti

  • 1. Pozorujte se přesně!

    Tuto hru můžete hrát s větším počtem dětí, ale potřebujete nejméně tři. Požádejte děti, aby se zadívaly jeden na druhého velmi soustředěně a pozorovaly se. Po pěti minutách vyberte jedno dítě a požádejte je, aby odešlo z místnosti. Zakryjte jiné dítě plachtou nebo prostěradlem tak, aby byla vidět jen hlava. Vyzvěte dítě, které odešlo z místnosti, aby se vrátilo a požádejte je, aby co nejpřesněji popsalo oděvní součásti pod zakrytím. Za každý správný popis dílčí součásti oděvu dostává dítě jeden bod. V dalším kole hry si děti mohou změnit oblečení nebo si vzít jiné doplňky.

  • 2. Vidím něco, co ty nevidíš

    V případě této hry budete potřebovat provizorně udělaný dalekohled; nejlépe si ho vytvoříte ze dvou rolí toaletního papíru. Nosní přemostění uprostřed mezi rolemi se může zhotovit například z kousku papírové lepenky nebo prázdné krabičky od sirek.

    Pro tuto hru potřebujete alespoň dvě osoby. Shromážděte několik předmětů, jako jsou hračky, boty nebo něco podobného, do podoby hromádky. Požádejte jedno dítě, aby drželo „dalekohled“ před očima a zadívalo se na hromádku předmětů. Dítě začíná popisovat jeden z předmětů. První dítě, které správně uhodne, který předmět to je, vítězí toto kolo a dostává se na řadu s dalekohledem.

  • 3. Špagety

    Budete potřebovat 10 dlouhých šňůrek (například různých druhů vlněné příze nebo dárkových stužek). Ujistěte se, že dvě šňůrky mají stejnou barvu. Nejdříve nechejte děti, aby vám pomohly šňůrky dobře zamíchat. Teď určete jedno dítě, aby z klubka špaget vytáhlo ty dvě šňůrky, které mají stejnou barvu.

Na této webové stránce používáme cookies. Cookies jsou malé textové soubory, ukládané webovými stránkami na vašem počítači. Cookies jsou široce rozšířené a pomáhají stránky optimalizovaně prohlížet a zlepšit. Používáním naší stránky prohlašujete, že jste s tím srozuměni. více