Back To Top

Relaxed Vision Center a I.Scription Partner vyhledávání

Kategorie

Modré světlo: klady a zápory

Kolik modrého světla potřebujeme? A jak a kdy se před ním chránit?

Rozhořela se diskuze ohledně prospěšných a škodlivých účinků modrého světla. Na jedné straně může být modré světlo nápomocné při potlačování zimní deprese a nespavosti. Na straně druhé může lidský zrak natrvalo poškodit. Jak to tedy s modrým světlem je? A k jakým změnám u umělého světla, s nímž přicházíme dennodenně do styku, dochází? Proč si naše tělo vyžaduje biologický účinek o této vlnové délce? A jak a kdy se chránit před potenciálními škodlivými účinky modrého světla? Čtěte dál a o kladech a záporech modrého světla se dozvíte více.  

Viditelné spektrum

Světlo dopadající na lidské oko a pronikající do něj se dělí na světlo viditelné, tvořené vlnovými délkami od přibližně 390 do 780 nm, a na neviditelné spektrum, zahrnující světlo v ultrafialovém (UV světlo) a v infračerveném pásmu (IR světlo).

Odborníci jsou si již jistou dobu vědomi, že UV světlo může potenciálně působit poškození biologických tkání, např. naší pokožky a tkání; lidé přitom obvykle užívají vhodné prostředky k ochraně proti slunci, aby tuto věc vyřešili. Modro-fialové světlo má však potenciál působit poškození, a to zejména pokud jde o naše oči. Modro-fialové světlo má méně energie než světlo ultrafialové, na rozdíl od UV světla, jehož většina je absorbována přední částí oka, však modré světlo zasahuje i sítnici.

Složka světla v modro-fialovém pásmu mezi 390 a 500 nm je známa jako vysoce energetické viditelné (HEV) světlo. Vlnové délky mezi 390 a 440 nm jsou považovány za zvláště kritické a za jednu z možných příčin fotoretinitidy, tj. poškození sítnice způsobené vysoce energetickým dopadajícím světlem.

Prospěšné aspekty modrého světla

Vědecké studie ukázaly, že světlo má biologický účinek na naše tělo, mj. napomáhá regulaci hormonální rovnováhy. Hormon melatonin hraje významnou roli při regulaci našeho cyklu spánku/probuzení a světelná energie, již k tomuto procesu potřebujeme, je absorbována především skrze naše oči. Dalším klíčovým faktorem je v tomto procesu světlo absorbující pigment v oku zvaný melanopsin, který se ukázal jako nejaktivnější v části krátkých vlnových délek viditelného spektra. To znamená, že modré světlo dopadající na naši sítnici hraje roli i při zajišťování naší duševní pohody, pročež je světelná terapie úspěšně využívána k léčbě zimní deprese a nespavosti.

UV světlo se podílí i na produkci vitamínů, což znamená, že světelná stimulace má velký vliv i na náš metabolizmus. Sečteno a podtrženo, naše tělo modré světlo potřebuje.

Vezměme si konkrétní příklad: řada lidí má povědomí o myšlence nespavosti dané věkem, což znamená, že starší lidé si vyžadují méně spánku. Světlo dopadající do lidského oka hraje u tohoto fenoménu zdá se důležitou roli. Zákaly, jimiž starší lidé obvykle trpí, brání dopadu modrého světla na sítnici. Taktéž nitrooční čočky užívané k léčbě pacientů trpících zákaly modré světlo blokují. To může působit narušení denního a nočního rytmu těchto převážně starších jedinců a vést ke změnám co do množství potřebného spánku.

Ovšem jako v řadě jiných případů i zde platí pravidlo „všeho s mírou“.

Škodlivé účinky modrého světla

Příliš mnoho světa v ultrafialovém a modro-fialovém pásmu může lidské oko poškodit. A přivodit bolestivý zánět spojivek a rohovky, jakož i poškození čočky oka (např. zákaly) a zejména sítnice (makulární degenerace).

Proto je tak důležité nosit při silném slunečním záření sluneční brýle se 100% UV ochranou, zvláště v situacích typu prudkého oslnění např. na vodě či na zasněžených svazích hor.

Moderní svět: světelné zdroje s vysokým podílem modrého světla

Diodami (LED diody) vyzařujícími světlo, jakož i xenonovými světly počínaje a energeticky úspornými žárovkami, jakož i elektromagnetickým zářením z obrazovek konče – všechny tyto „nové světelné zdroje“, navržené pro zlepšení a usnadnění našeho života, vykazují vyšší podíl modrého světla než tradiční staré světelné žárovky. Rozdílné spektrální složení světla znamená, že jsme vystaveni podstatně většímu účinku modrého světla než kdykoli dříve. Mohlo by to mít na náš zrak neblahý dopad?

Žádná studie, pokoušející se nalézt odpovědi na otázky, zda práce na počítači či dlouhodobý pohled na tyto nové světelné zdroje může sítnici poškodit, dosud provedena nebyla. Je však důležité mít na paměti, že jednohodinový pobyt venku za běžně zataženého dne vystavuje naše oči modrému světlu 30krát více než jednohodinová práce před obrazovkou.

Čiré brýlové čočky s filtrem proti modrému světlu

Dává smysl, že čiré brýlové čočky nevyžadují UV ochranu, nosíme-li je převážně ve vnitřních prostorách. Lze si však vybrat čiré brýlové čočky s filtrem proti modrému světlu jako např. DuraVision® Blue Protect. Ale proč?

Vyzařování modrého světla ze světelného zdroje či obrazovky může být pro oči mnoha jedinců obtěžující či únavné. Modrý filtr jim může dodat ostřejší vidění: rozdílné vlnové délky viditelného světla se lomí jinak v případě rohovky a oční čočky, takže ne všechny dopadají na totéž ohnisko sítnice. Někteří lidé tyto fenomény dobře znají, např. to, že červenou je snazší vidět na dálku a modrou na blízko nebo že zaostření na infografiku s červenými, zelenými a modrými čárami je únavnější než na čáry vystínované identickými či podobnými barvami. 

Některým lidem se zdá, že světelné zdroje s vysokým podílem modrého světla mohou vést k tomu, že se v noci cítí neodpočatí. Ocitneme-li se v temné místnosti nebo venku za soumraku či v noci, naše oči přepnou na odlišný režim vidění. Při slabém světle se lidské oko přesune z citlivosti na zelenou na vysoce energetické modré spektrum. Znamená to, že modré světlo vnímáme intenzivněji, což nám může dodávat pocit zvýšeného oslnění. Tento efekt znají řidiči oslepení oslňujícími světlomety protijedoucích vozidel, zvláště těch s moderními xenonovými či LED světlomety. Brýlové čočky s filtrem proti modrému světlu může v těchto situacích vést k pohodlnějšímu vidění.

DuraVision® BlueProtect je povrchová úprava pro čiré čočky a lze ji využít jako přídavnou vrstvu. Nabízí všechny výhody tradiční DuraVision® povrchové úpravy společnosti ZEISS, včetně optimalizované tvrdosti v rámci koncepce snadného čištění. BlueProtect obsahuje i modrý filtr redukující modré světlo v pásmu od 390 do 440 nm. Znamená to zlepšené vizuální pohodlí pro každého, kdo si vyžaduje ochranu vůči modrému světlu při aktivitách v uzavřených prostorách, aniž by přišel o prospěšný účinek modrého světla v pásmu od 450 do 500 nm! Brýle s DuraVision® BlueProtect lze nosit nosit po celý den, pokud se ovšem nerozhodnete pro nošení slunečních brýlí při venkovních aktivitách či pro užití brýlových čoček PhotoFusion®, jež taktéž nabízejí 100% UV ochranu.

Jak digitální zařízení mění naše vidění

Tablety, chytré telefony a jiné digitální obrazovky nemění jen světelné spektrum, jemuž jsme vystaveni – mění i naše vizuální chování. Je důležité přiznat si, že mnohem více času trávíme pohledem na věci „na blízko“, než tomu bylo kdysi. Často je to proto, že jas pozadí je příliš nízký. Je to problém zvláště u dětí: „Školní myopie“ svědčí o rostoucí tendenci, kdy dětí trpí krátkozrakostí hned při nástupu do školy. 

Nepodaří-li se nám trávit více času pohledem do dálky, naše oči nebudou mít příliš mnoho možností si odpočinout, takže se vlastně „odnaučíme“ schopnosti rychle zaostřit na různé vzdálenosti. Vede to k digitální únavě očí. Kromě toho samozřejmě při pohledu na digitální obrazovku méně mrkáme, takže slzná tekutina nám rohovku zvlhčuje méně často. To může vést k unaveným, namáhaným očím. A v nejhorším případě to dokonce může poškodit zrak.

Náš tip: Doporučujeme vám, abyste svým očím dopřáli více přestávek s mnohem častějším pohledem do dálky, a to i když jste uprostřed práce na počítači, tabletu či chytrém telefonu. A ujistěte se, že vaše oči jsou vystaveny dostatku jasu a jsou adekvátně chráněny před nadměrným UV i modro-fialovým světlem.
 

Související články

Vaše individuální konfigurace čoček ZEISS
Jak mohou brýle zlepšit váš pocit pohody a zdraví
Progresivní brýlové čočky s rozdílem
Mohou nevhodné brýle nebo špatné světlo poškodit váš zrak?
Kolik brýlí potřebujete?
 

We use cookies on this site. Cookies are small text files that are stored on your computer by websites. Cookies are widely used and help to optimize the pages that you view. By using this site, you agree to their use. více

OK