Back To Top

Lepší vidění při zhoršených světelných podmínkách

ZEISS DriveSafe

ZEISS Progressive Lenses

Zredukované oslnění v noci

ZEISS DriveSafe

ZEISS Progressive Lenses

Pohodová jízda pro řidiče nad čtyřicet let: optimalizované oblasti vidění pro rychlé přeostření

ZEISS DriveSafe

ZEISS Progressive Lenses

Chvíle, kdy jsou vaše reakce stejně ostré jako váš zrak.

Pro tento okamžik to děláme.

ZEISS Progressive Lenses

Relaxed Vision Center a I.Scription Partner vyhledávání

Kategorie

Brýlové čočky pro pohodové řízení

Jak mohou brýlové čočky ZEISS učinit jízdu méně stresující a více bezpečnější.

Řízení – mnozí ho prostě zbožňují, ovšem pro většinu z nás je to nutnost, která nám dává vysoký stupeň nezávislosti. Nicméně studie ukázaly, že mnozí se při řízení cítí nejistě, napjatě a vystresovaně – zvláště za zhoršené viditelnosti: v dešti, mlze či při zhoršených světelných podmínkách, ale i za svítání či stmívání. Při řízení je dobrá viditelnost pro bezpečnost a prevenci nehod naprosto zásadní. Je-li zhoršená, jsme dříve unaveni a reagujeme pomaleji. Co však řidiči k zajištění dobrého vidění skutečně potřebují? Jaké požadavky mají brýle pro řidiče v dnešní době splňovat? Společnost ZEISS se tomuto tématu věnovala velmi detailně.

Takže jak důležité je dobré vidění pro řízení? Kdy mohou problémy s viděním nastat?

1. Na problémy s viděním lze narazit při špatném počasí, za svítání či stmívání a v noci.

Bývá to někdy popisováno jako "šeroslepost", tedy stav, který mnohé jednoduše přiměje k tomu, aby se řízení při zhoršených světelných podmínkách či v noci vyhnuli. Na vině je fakt, že řízení za tmy, za soumraku či zhoršených světelných podmínek, např. v dešti, mlze či sněhu, klade na naše oči zcela odlišné požadavky. Máme rozšířené zornice, což ústí do méně zaostřeného vidění, než je tomu u zúžených zornic za světla denního. Typickým důsledkem je, že řidiči jsou méně schopni odhadnout vzdálenost, což vede k jejich nejistotě a vystresovanosti.

Znamená to, že pro řízení jsou zapotřebí brýlové čočky, jež nám pomohou odhadnout lépe vzdálenost za zhoršených světelných podmínek.

Videoplayer-Startimage
Sorry, this shouldn't have happened:
Video player failed to load.

2. Problémy s viděním, způsobené oslněním

V dopravním provozu mnoho lidí vnímá oslnění, vyvolávané světlomety protijedoucích vozidel, pouličním osvětlením či odrazy, za mimořádně rušivé. Zejména se jedná o případ při jízdě za soumraku nebo v noci, kdy máme oční zornice rozšířené. Průzkum trhu a vědecké důkazy naznačují, že vnímané oslnění je při provozu spjato s moderní osvětlovací technikou automobilů, a to zejména s LED a xenonovými HID světelnými zdroji. O to důležitější je mít vhodnou ochranu proti oslnění, aby řízení bylo pohodlnější a bezpečnější. Společnost ZEISS zkoumala, jak řidiči reagují na různé typy oslnění a jak by povrchové úpravy brýlových čoček mohly jejich problémy vyřešit.

Videoplayer-Startimage
Sorry, this shouldn't have happened:
Video player failed to load.

3. Problémy s viděním kvůli rychlým a častým pohybům očí

Měření provedená institutem FKFS* z podnětu společnosti ZEISS ukázala, že pohled do dálky činí v průměru 97 % z naší celkové doby řízení. Skutečně velmi vysoká hodnota! Naše oči však musejí plnit i jiné úkoly: rychle a neustále se přepínat z pohledu do dálky dolů na palubní desku, do zpětného či bočních zrcátek. To obvykle není pro mladé řidiče problém, ovšem ve věku od 35-40 a výše již naše oči nejsou schopny se přizpůsobit či řečeno slovy expertů „zadaptovat“ na různé vzdálenosti tak rychle, jak tomu bylo v mladším věku. Pro překonání této překážky jsou nezbytné speciální, kupř. progresivní brýlové čočky. Při řízení musí být střední oblast a oblast na dálku u progresivních čoček zvláště velká, aby nám umožnila rychle přeostřit, když očima pohybujeme mezi vozovkou vpředu a palubní deskou při minimálním pohybu hlavy. Společnost ZEISS podrobila chování našich očí při řízení detailní analýze.*

Jeden pár brýlí vyřeší všechno!

72 %** uživatelů by rádo nosila brýle skýtající optimální vidění v noci i po celý den!

Tři přání – jeden pár brýlí: Brýlové čočky ZEISS DriveSafe

Společnost ZEISS zahrnula všechny výše zmiňované aspekty do brýlových čoček ZEISS DriveSafe s cílem vyvinout celodenní brýlové čočky vhodné pro řidiče při celodenním nošení, kdy kvůli zhoršenému vidění dosud zažívali značný diskomfort. A samozřejmě pro každého, kdo si chce z řízení vytvořit jednoduše příjemný zážitek.

Videoplayer-Startimage
Sorry, this shouldn't have happened:
Video player failed to load.

Řešení, jež brýlové čočky ZEISS DriveSafe skýtají

Řešení č. 1:

Technologie Luminance Design® společnosti ZEISS

Výrobek ZEISS DriveSafe vykazuje optimalizovaný design brýlových čoček, jenž zohledňuje velikost našich zornic za zhoršených světelných podmínek. Jeden design je nabízen pro jednoohniskové brýlové čočky, druhý pak pro čočky progresivní. Výsledkem je pohodlnější a lepší vidění při řízení za zhoršených světelných podmínek.

Řešení č. 2:

Povrchová úprava DuraVision® DriveSafe společnosti ZEISS

V případě DriveSafe společnost ZEISS použila speciální novou povrchovou úpravu, aby vzala v potaz mnoho různých situací při řízení, kdy je náš vizuální systém konfrontován s oslněním. Tato povrchová úprava nabízí stejnou tvrdost a čisticí vlastnosti jako úpravy DuraVision® Premium, vyznačuje se však odlišným typem antireflexní vrstvy. Povrchová úprava DuraVision® DriveSafe společnosti ZEISS zčásti odráží vlnové délky ve vysoce energetické, viditelné části modrého světelného spektra, zahrnující pásmo o přibližné vlnové délce 450 nm. Povrchová úprava DuraVision® DriveSafe společnosti ZEISS tak ve srovnání s vysoce kvalitními antireflexními vrstvami snižuje nepříjemné oslnění až o 64%*.

*U DuraVision DriveSafe hlásilo méně než 64% testovaných řidičů problémy s oslněním u tohoto nového povrchu než u jiných vysoce kvalitních antireflexních pokrytí.

Řešení č. 3:

Design brýlových čoček ZEISS DriveSafe pro progresivní čočky

Společnost ZEISS nabízí speciální design, aby učinila řízení při užití progresivních brýlových čoček pohodlnější a bezpečnější. Optimalizované oblasti vidění usnadňují očím přeostřit při pohybu mezi vozovkou vpředu, palubní deskou, zpětným či bočními zrcátky. Horizontální pohyby hlavy jsou zredukované. Oblast na blízko je přitom zkoncipována tak, že brýle lze nosit po celý den – tedy i při řízení.

Ve zkratce: Brýlové čočky ZEISS DriveSafe jsou ideálním vizuálním řešením pro celodenní nošení, a to nejen v případě řízení, ale i ať už jste v práci, ať se díváte na televizi či se věnujete některému ze svých koníčků.

  • jasné světlo = fotopické vidění, zornice jsou malé: velká hloubka ostrosti, uvolněné vnímání prostoru
    jasné světlo = fotopické vidění, zornice jsou malé: velká hloubka ostrosti, uvolněné vnímání prostoru
  • žádné světlo (tma) = skotopické vidění, zornice jsou velké: malá hloubka ostrosti
    žádné světlo (tma) = skotopické vidění, zornice jsou velké: malá hloubka ostrosti
  • slabé světlo = mezopické vidění, variabilní velikost zornic: měnící se podmínky v důsledku proměnlivé hloubky ostrosti
    slabé světlo = mezopické vidění, variabilní velikost zornic: měnící se podmínky v důsledku proměnlivé hloubky ostrosti

Zredukované světlem indikované podráždění jako např. oslnění a odraz

Zredukované světlem indikované podráždění jako např. oslnění a odraz

Až o 43 % větší** oblast na střední vzdálenost pro snazší střídavé zaostřování mezi palubní deskou a zrcátky. Až o 14 % větší** oblast na dálku pro širší rozhled na vozovce.

Až o 43 % větší** oblast na střední vzdálenost pro snazší střídavé zaostřování mezi palubní deskou a zrcátky. Až o 14 % větší** oblast na dálku pro širší rozhled na vozovce.

Co říkají uživatelé našich brýlových čoček:

„Cítím se nyní při nočním řízení bezpečně.

A to díky nošení brýlových čoček ZEISS DriveSafe."

Videoplayer-Startimage
Sorry, this shouldn't have happened:
Video player failed to load.

Dříve jsem řízení v noci nenáviděl, v dešti či za zhoršených světelných podmínek, jelikož jsem neviděl, jak bych chtěl. Silný provoz to ještě zhoršoval. Díky novým brýlovým čočkám ZEISS vidím vše mnohem jasněji a jsem konfrontován i s menším oslněním. Ve výsledku se při řízení cítím bezpečněji a mám lepší přehled o dění na vozovce vpředu.

Petra Waldenmaierová, uživatelka brýlí, Německo

* Zdroj: FKFS Výzkumný ústav automobilového strojírenství a dopravních zařízení ve Stuttgartu je nezávislou nadací, přidruženou k Univerzitě ve Stuttgartu. FKFS byl založen v roce 1930, stal se jedním z největších a předních výzkumných ústavů v oblasti automobilového strojírenství.
Své služby skýtá automobilovým výrobcům a dodavatelům.

** Zdroj: Interní studie provedená na 60 zaměstnancích CZV v Německu, 2013; externí studie provedená na 70 očních lékařích či optometristech a zákaznících ve Španělsku, 2014

Související články

Vaše individuální konfigurace čoček ZEISS
Jak mohou brýle zlepšit váš pocit pohody a zdraví
Progresivní brýlové čočky s rozdílem
Mohou nevhodné brýle nebo špatné světlo poškodit váš zrak?
Kolik brýlí potřebujete?
 

We use cookies on this site. Cookies are small text files that are stored on your computer by websites. Cookies are widely used and help to optimize the pages that you view. By using this site, you agree to their use. více

OK